Mire figyelj szalon nyitáskor?

Mire figyelj szalon nyitáskor?

 

Nem tudod, mire kell figyelni álmaid szalonjánál? Segítünk! Hasznos információk, ha még az elején vagy!

 

  1. Megtervezés

Vesd papírra az üzleti és pénzügyi terveid, amiben teljesen átláthatóak lesznek a rendszeres havi kiadásaid. Így tudni fogod, mekkora bevételre lesz szükséged, hogy biztosan jövedelmező legyen a szalon üzemeltetése!

Havi kiadások:

Rendszeres havi kiadás:

 

  • Bérleti díj 
  • Rezsi (villany, gáz, hulladék, víz, artisjus, stb) 
  • Járulékok (KATA vagy bérjárulék, stb) 
  • Munkatárs bérköltsége (alkalmazott) 
  • Marketing / megjelenés, hirdetések
  • Biztosítási díj (vagyon-és felelősségbiztosítás)

 

Változó havi kiadás:

 

  • Árukészlet rendelés / bővítés 
  • Fejlesztési költségek 
  • Javítási költségek 
  • Iparűzési adó 
  • Kamarai hozzájárulás (5000 Ft / év) 
  • Ingatlanadó (saját tulajdonnál)

 

Egyszeri kiadások

A legnagyobb kiadás egy vállalkozás indításnál az induló befektetés összege. Érdemes számolni minimum 3 hónap bérlet díjjal (2 hó kaució + 1 hó bérleti díj), műkörmös asztal, porelszívó, UV/LED lámpák, teljes árukészlet, műkörmös eszközök, kirakat dekoráció, névjegykártya és egyéb költségekkel. Ha összeadod, akkor akár többmilliós tételt is meghaladhatja. Ezen felül ajánlott egy vésztartalékot hagyni, bármilyen rendkívüli eset megoldására.

 

  1. Üzlethelyiség

Mindenek előtt szükség van egy helyiségre, lehet bérlemény, vagy saját tulajdonú üzlet.

Mostanában gyakori megoldás a saját lakáson belül leválasztott szobában kialakított műkörmös szalon szoba kialakítása is. Kezdőként költséghatékonyabb megoldás bérleti díj híján, de nem olyan egyszerű a vendégkör kialakítása. 

Egy frekventált helyen kialakított üzlet esetén, már maga reklámfelület felkelti a figyelmét az arra járónak, és ha többen dolgoznak egy szalonban, pl: fodrász vagy kozmetikus, akkor közös vendégkör is kialakulhat. Ötlet: a már odajáró vendéget megnyerheted magadnak, ha készítesz nekik hűségkártyákat, gél lakkozásra, műköröm építésre, de meglepheted egy frissítő kézmasszázsal  is például egy hajfestés közben.

 

  1. Vállalkozás indítása

Vállalkozási forma, vállalkozásindítás 

Egyeztess könyvelővel, hogy milyen vállalkozási forma a legmegfelelőbb számodra  és jelentsétek be vállalkozásod indítását a Kormányhivatalnál, ezt megteheted személyesen is, de akár Ügyfélkapun keresztül is bejelentheted egyéni vállalkozásod tevékenységének megkezdésének. Ehhez mindössze egy ügyfélkapus hozzáférésre van szükséged, amellyel a www.ugyfelkapu.magyarorszag.hu weboldalon már kezdeményezheted is. 

Tevékenységi kör kiválasztásánál ellenőrizd le az iskolai végzettséged és főtevékenységként ajánlott a TEÁOR 9602(06) Kéz- és lábápolás, műkörömépítés szakmakódot választani.

+TIPP
Érdemes felkeresni a helyi munkaügyi központot az indítás előtt, hogy elérhető e valamilyen támogatási forma vállalkozásod indításához! Induló vállalkozásoknak gyakran elérhető támogatási forma a 6x150 000 Ft-os támogatási összeg. 

 

  1. Bejelentési kötelezettségek

 

ÁNTSZ 

Fel kell keresned a területileg illetékes ÁNTSZ képviseletét ahol a kialakításhoz szükséges feltételeket megadják számodra. Szalonod padlója szilárd felmosható burkolatnak kell lenni, a könnyű tisztán tarthatóság miatt. Célszerű a mosdó alatt vödör víz vételi lehetőségét is kialakítani. Minden feltételt meg fognak neked adni, attól függően hol szeretnéd a szalont létrehozni, és szeretnél e alkalmazottat tartani!  Meglévő már működő üzletnél teljesen más az eljárás, mint egy frissen kialakított új helyiségnél.

Ami viszont egységesen mindenkinek meg kell tennie, az a Kémiai Biztonsági szakrendszerbe (KBIR) történő veszélyes anyaggal és készítménnyel végzett tevékenység bejelentése. Megteheted személyesen de erre kialakított online felületen is. A bejelentés illetéke 7800 Ft. 

A sikeres regisztrációt követően a KBIR felületén a szalonban szükséges tisztítószereket, fertőtlenítőszereket , anyagokat kell bejelentened. A vegyszerek biztonságtechnikai adatlapjait a szalonban kell tartanod nyomtatott formában. Az adatlapokat megtalálod az interneten, a gyártók oldalán elérhető, illetve a vásárlás helyszínén is kötelesek adni róla egy példányt, ha kéred persze! A vegyszereket egy zárható szekrényben kell tartani és érdemes mellettük elhelyezni egy mappában a biztonsági adatlapokat is. 

Törekedj munkád során megfelelő higiéniai körülményt  biztosítani, vendég elött fertőtlenítsd az ollót , bőrfeltolót, csiszolófejeket , használj egyszer használatos törölközőt, ezzel bizalmat  is építed  vendégeid felé.

 

5. NAV dokumentumok

Könyvelőd segítségével regisztráljatok a NAV online számlázó rendszerébe(kötelező). Emellett választhatsz opcionálisan a legnépszerűbb számlázó programok közül is, mint a Billingo vagy a Szamlazz.hu megoldásai.

Ha nincs pénztárgéped, akkor az alábbiakra lesz szükséged: nyugtatömb, számlatömb, szigorú számadású nyomtatványok nyilvántartása tömb.

Ha van pénztárgéped, akkor még ezek is kellenek: pénztárgépnapló, AP kód feltüntetése, bevételi-kiadási pénztárbizonylat.

szigorú számadású nyomtatványba vezesd fel az összes hivatalos dokumentumot. Készíts számlamásolatot a hivatalos dokumentumok számlájáról és mellékeld a szigorú számadásúba, hogy egy esetleges ellenőrzés során tudj hivatkozni, hogy honnét szerezted be(kötelező).

6. Általános dokumentumok

Mindegyikre szükséged van, ha teljes mértékben jogkövetően szeretnél működni.

 

Működési engedély: az illetékes önkormányzattól kapod (ha szükséges), például kereskedelmi tevékenységet is végzel. Ha csak szolgáltatsz, akkor elég a bejelentési kötelezettség. Jól látható helyen kell elhelyezni a működési engedélyt.

Panasztételi lehetőség: probléma esetén mely szervek az illetékesek, amikor valaki problémát szeretne bejelenteni az üzlettel kapcsolatban (illetékes kormányhivatal, jegyző, békéltető testület, atb). Jól látható helyen legyen! 

Panaszkönyv: illetékes jegyzővel hitelesített panaszkönyvet jól látható helyre kell kihelyezni és jól fogó tollat melle rakni. 

Segélykérő telefonszámok: nagy betűkkel kiírni a mentő, rendőr, tűzoltó és 112 telefonszámát, jól látható helyen.

 

7. Általános dokumentumok, eszközök

A szalon működéséhez további dokumentumokra is szükséged lesz, saját érdekedben, illetve egy esetleges ellenőrzés esetén.

Munkavédelem 

Szükséges munkavédelmi szakember segítségét kérni, aki elkészíti a szalon adottságainak megfelelően a munkavédelmi oktatási jegyzőkönyvet és oktatóanyag, ez különösen fontos, amikor alkalmazottak is dolgoznak a szalon területén. Készen is lehet venni, általában A4-es méretű és kék színű vagy Pátria papírnál narancssárga.  

Ide kapcsolódik még a kémiai kockázatértékelési jegyzőkönyv, mely a szalonban alkalmazott vegyszerekkel készít felhasználási és kockázatvédelmi útmutatót. 

Ezeket általában a munkavédelmi szakember egyben megcsinálja.  Átlagára kb. 25 000 - 30 000 Ft.  

Érintésvédelem

Az üzletben elektromos eszközök, konnektorok és berendezésekkel dolgozol, ezért az érintés védelemről is gondoskodni kell. Hivatalos villanyszerelő készíti el a dokumentációt, beméri az elektromos árammal üzemelő összes készülék feszültségét, majd ezekről kiállít egy dokumentációt. 

Az érintésvédelmi jegyzőkönyvet az üzlet területén kell tartanod és évente 1 alkalommal kötelező felülvizsgálni! Átlagosan 10-15 000 Ft körüli összeg.

Balesetvédelem 

Abban az esetben ha szintkülönbség, lépcső is van kialakítva, láthatósági matricával kell felhívni a figyelmet rá! A jól ismert “Vigyázz lépcső!” vagy “Vigyázz küszöb!”figyelmeztető feliratokat mindenki ismeri. 

Tűzvédelem 

Üzlettől, és ott dolgozók létszámától függően a tűzvédelmi szakembert is meg kell keresni , például a tűzoltó készülék elhelyezése valamint a tűzveszélyes anyagok tárolása miatt. 

Ha nem előírás egy egyszerű halonnal oltó készülék mindenképp javaslunk az üzlet jól látható könnyen megközelíthető pontjára elhelyezni, pár ezer forint életet menthet! 

Fluoreszkálós fali matricát vagy táblát is kötelező elhelyezni a poroltó készülék fölé. Átlagosan 180-210 cm közötti magasságban érdemes elhelyezni, jól látható és hozzáférhető helyen, tilos takarásban lenni(pl: fogas előtte van)! 
Poroltó készüléket évente kötelező felülvizsgálni!

 

Egészségügyi doboz 

Az üzletben egy egészségügyi dobozt is el kell helyezni jól látható és hozzáférhető helyen. Erre külön kijelölt “helyet” kell fenntartani az üzlet területén és felelős személynek is kell lenni, aki egy esetleges probléma esetén tudja, hogy mit kell tenni. 

“I” típusú mentőláda kisvállalkozások részére 30 főig tökéletes választás, körülbelül 8500-9000 Ft-ba kerül. 

Üzemorvosi vizsgálat 

Munkaegészségügyi alkalmassági vizsgálatra üzemorvost kell felkeresni alkalmazottak esetén, évente 1 alkalommal felülvizsgálat szükséges. Átlagosan 8 000 Ft /fő/év árral számolhatsz, alkalmazotti jogviszony esetén szükséges.

Adatvédelmi nyilatkozat 

Alkalmazottak részére 

A matricát már említettük, hogy a bejáratnál el kell helyezni. A szalonban dolgozókat tájékoztatni kell az üzletben található biztonságtechnikai rendszerről és annak céljáról, adatvédelmi hozzájárulási nyilatkozatot szükséges velük kitölteni.

Vendégek részére 

Amennyiben vendégekről bármilyen adatot tárolsz pl:. telefonszám, diagnosztizálására készített munkát  segítő nyilvántartás, akkor arra is adatkezelési tájékoztatót kell készíteni. segíthet benne adatkezeléssel foglalkozó ügyvéd, többnyire már kész verziók  is elérhetőek az interneten.

 

8. Öszefoglaló

Most már minden készen áll! 

Így koncentrálhatunk az áru-és anyagbeszerzésre, belső dekorációra, szalon berendezésére, takarításra. 

Amikor elindítunk egy új vállalkozást mindent  megpróbálunk megtenni a vendégszám növelése érdekében. Sokszor látjuk, hogy gyermek sarkot alakítanak ki, kisgyermekes anyukák kiszolgálására. Nagyon szép kezdeményezés, viszont ne feledkezzünk meg arról, hogy vegyszerekkel dolgozunk, gondoskodjunk arról, hogy valóban gyerekbaráttá alakítsuk akkor az üzletünket! 

Első olvasásra lehet kicsit soknak tűnik, de semmiképp ne riasszon vissza , inkább nyugalommal fogadd, hogy kaptál egy útmutatót ami segítségedre lesz egy szuper mindennek eleget tevő szalon megnyitásához!

 

 

Az aktuális jogszabályokról tájékozódj az illetékes Kormányhivatalnál!

 

Források: az információk többféle internetes cikk alapján lettek összeszedve!

Infók

© 2017 CreatEve -  9200 Mosonmagyaróvár
createvelin@outlook.hu
+36203205669 
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input
Invalid Input